Vasariški projekto „So Eco Green“ žingsniai Budoje ir Pešte
2013 m. balandžio 16 d.
11.30 val. nerimaudami sėdime lėktuve. Skrydis į Helsinkio oro uostą, po to keturias valandas laukiame lėktuvo į Budapeštą. Visiems įdomu, kokie bus mūsų mainų programos mokiniai, ar lengvai bendrausime, ar pritapsime. Pagaliau mes Budapešte. Nusileidome į vasarą! Pasitinka būrelis vaikinų, tai mūsų „broliai“, kartu su jais ir naujieji „tėvai“. Lietuvių mokinių grupelė išsiskirsto ir keliauja į savo naujas „šeimas“. Pajuntame kitokią kultūrą, kitokias tradicijas. Ką atneš nauja diena?
Balandžio 17 d.
Prasiveria durys. Išgirstu frazę: „Good moorning“. „Mano brolio“ mama
laukia prie pusryčių stalo su kakava, sumuštiniais ir pyragu. Sužinau,
kad lauke jau dvidešimt keturi laipsniai šilumos, nors tik aštunta
valanda ryto. Tramvajumi ir autobusu pasiekiame mokyklą. Pasitinka būrys
vaikinų (nes Mechatronikai Szakközépiskola gimnazijoje mokosi beveik 400
vaikinų ir tik 5 merginos). Projekto koordinatorė Adriana
Szabó
teiraujasi, ar viskas gerai. Štai ir Suomijos, Ispanijos ir Italijos
mokiniai. Susipažįstame. Tiek daug naujų vardų, sunku visus įsiminti.
Darbo klasė. Prisistatymas. Filmukas apie Vengriją bei Budapeštą. Po to
jau laukia darbas. Kiekviena šalis turi pristatyti 10 didžiausių
problemų savame mieste. Kaip ištyrėme, Jonavoje - tai oro tarša, pastatų
niokojimas, nesirūpinimas šunų išmatomis, nedarbas, nesaugumas,
nedidelės galimybės jaunimui. Išskyrus mus visi paminėjo, kad didžiausia
problema jų miestuose– kamščiai. Nekeista, juk Jonava pati mažiausia.
Apžiūrime mokyklą. Iš lauko pusės atrodo, kad ji tik vieno aukšto, bet
iš tiesų – dviejų. Šios mokyklos mokiniai turi mechanikos pamokų,
kuriose konstruoja robotus! Vietoje aktų salės – amfiteatras. Įdomi
mokykla. Keliaujame į miesto savivaldybę Újbuda Önkormányzat.
Savivaldybės atstovas Hoffman Tamás pristato mums Vengriją. Pertraukos
metu prie mūsų prieina mokytojas iš Ispanijos. Teiraujasi , kaip mums
sekasi, ką veikiame. Ir klausia: „Kaip manote, ar gali būti, kad 4 yra
tas pats kaip 5?“. Žinoma, atsakome, kad ne. Pasirodo, klydome, mums
įrodė, kad keturi lygu penki. Po matematikos „pratybų“ keliaujame į
miesto centrą bei Budapešto pilį. Nuo kalno vaizdai fantastiški.
Aikčiojame iš nuostabos. Laisvas vakaras su mokiniais.
Balandžio 18 d.
Vėl
mokykloje. Skambutis į pertrauką. Gimnazijos mokiniai norėtų bendrauti
su mumis. Tačiau projekto dalyviai turi dirbti. Pagal vakar pristatytas
problemas turime sukurti plakatą, atsispindintį sprendimus, kaip jas
įveikti. Dirbame komandoje su Ispanijos, Italijos, Suomijos, Vengrijos
šalių atstovais. Vieni piešia, o kiti plakatus kuria kompiuteriu. Tuo
metu mokytojai kalbasi įvairiomis prevencinėmis temomis, dalijasi
patirtimi, kaip kovojama su patyčiomis. Vėliau mokiniai tarsi pratęsia
mokytojų veiklą. Gauname lapus su žmonių portretais, visi jie negražūs,
atrodo vargšai. Turime parašyti savo nuomonę, ką jaučiame, matydami
juos. Aptarimas. Sužinome, kad visi šie žmonės yra labai žinomi,
pavyzdžiui, vienas jų Nigerijos prezidentas. Suvokėme, jog išvaizda
nieko nelemia, svarbiausia gebėjimai. Didžiulė klaida žmogų vertinti
pagal išvaizdą. Grožimės naktiniu Budapeštu.
Balandžio 19 d.
Mokyklos direktorė Szokolainé Takács Erzsébet pradžiugina: „Po darbų
reikia ir poilsio“. Todėl išskubame į Visagradą, vieną mažiausių
Vengrijos miestų, kuriame gyvena apie 2000 žmonių. Aplankome pilį, gidė
pasakoja šios pilies ir joje esančių daiktų istoriją. Bendra nuotrauka.
Kelionė į marcipanų muziejų. Labiausia nustebino 55 kg princesės Dianos
skulptūra, pagaminta iš marcipanų. Gražu, kad jų šalyje tulpės auga ir
ant medžio. Paskutinis vakaras Budapešte.
Balandžio 20 d.
Atsisveikinimas su šeimomis. Išlydi mane tylos minute – tokia tradicija.
„Iki susitikimo“, - tariame savo mainų programos mokiniams. Ašaros akyse.
Sunku palikti tai, kas nauja ir prasminga.
Pagaliau gimtinė. Kelionė baigėsi. Jau laukiame spalio mėnesio, projekto
mokiniai iš Vengrijos, Ispanijos, Italijos bei Suomijos, svečiuosis
Lietuvoje!
* * *
Donata, Šarūnė, Tomas, Tumantas, mokiniai, keliavę į Budapeštą,
nuoširdžiai dėkojame mainų programos mokiniams bei jų šeimoms už šiltą
priėmimą bei nuostabias akimirkas.
Ačiū sakome Mechatronikai Szakközépiskola gimnazijos mokytojams už
rūpestį, pagalbą bei suteiktą galimybę aplankyti Budapeštą.
Šalių partnerių - Suomijos, Ispanijos bei Italijos - mokytojams dėkingi
už tai, kad visada galėdavome sulaukti pagalbos. Ačiū visiems mainų
programos mokiniams, be jų laikas nebūtų buvęs toks puikus. Tikimės ir
tolimesnio bendravimo. Be abejo, nuoširdžiai tariame „ačiū“ Jonavos
Senamiesčio gimnazijos mokytojams Stasei Mišarinai, Sauliui Brazauskui
bei Romualdai Stankevičienei, jų pagalba, bendradarbiavimas mums buvo
patys svarbiausi!
Donata Telišauskaitė,
projekto etapo Budapešte dalyvė